WLTP

WLTP

WLTP - testowanie samochodów w warunkach zbliżonych do codziennej eksploatacji

 

Skrót WLTP oznacza Zharmonizowaną Światową Procedurę Testową dla Lekkich Pojazdów, dzięki której samochody będą testowane z uwzględnieniem większej liczby czynników niż zakładał dotychczasowy cykl (NEDC).

 

Wprowadzone we wrześniu 2017 roku rygorystyczne procedury WLTP zobowiązują producentów nowych samochodów osobowych do przeprowadzania w warunkach laboratoryjnych i pod ścisłym nadzorem cyklu pomiarów zużycia paliwa oraz emisji CO2 i cząsteczek stałych. Mierzony będzie również pobór energii przez auta elektryczne oraz hybrydy typu plug-in.

 

Dzięki nowemu cyklowi testów, konsumenci otrzymają bardziej realistyczne informacje eksploatacyjne na temat zachowania najnowszych pojazdów w codziennych warunkach jazdy.

 

Zmodernizowane silniki SKYACTIV Mazdy spełniają najnowsze normy Euro 6d i dzięki nowym technologiom będą spełniać również wymagające ograniczenia emisji, pozostawiając niepowtarzalną przyjemność z prowadzenia.

Co zmieniło się w nowych procedurach testowych?

Do tej pory wszystkie nowe pojazdy w UE były przed wprowadzeniem do sprzedaży poddawane testom według procedur Nowego Europejskiego Cyklu Jazdy (NEDC). Od lat 80, kiedy powstały procedury cyklu NEDC, zmieniły się nie tylko samochody i stosowane w nich rozwiązania techniczne, ale także zmianie uległy warunki drogowe i nawyki kierowców. Stary cykl testowy nie oddawał rzeczywistych zachowań na drodze, bazując na ogólnych schematach.


Dzisiejsze samochody dysponują dodatkowymi elementami wyposażenia, jak napęd na cztery koła i klimatyzacja, które mogą podwyższać spalanie i emisję, czego nie uwzględniały procedury cyklu NEDC. Dlatego nie było zgodności pomiędzy zachowaniami testowanymi w warunkach laboratoryjnych a codzienną eksploatacją samochodu.


Nowy cykl WLTP jest dużym krokiem naprzód. Procedury opracowano tak, aby lepiej symulować jazdę w warunkach rzeczywistych, uwzględniając zmiany temperatury otoczenia, różne ciśnienie w ogumieniu i opory toczenia. Cykl WLTP trwa o 50% dłużej niż cykl NEDC (30 minut zamiast 20), podwaja długość odcinka testowego i zwiększa maksymalną i średnią prędkość testu.

Korzyści dla kierowców i właścicieli z wejścia WLTP

Dzięki pełniejszemu obrazowi takich parametrów samochodu jak zużycie paliwa i emisja, będziesz więcej wiedział o nowym samochodzie. W ten sposób dane katalogowe dotyczące spalania i emisji będą bardziej zbliżone do rzeczywistych warunków eksploatacyjnych. Cykl staje się standardem dla wszystkich samochodów na świecie, wiarygodne dane będą więc powszechnie dostępne.

 

WLTP zmienia sposób testowania nowych pojazdów, ale nie wrażenia, jakich doświadcza się za kierownicą Mazdy. Dzięki innowacyjnej technologii SKYACTIV, każda Mazda – zachowując wyjątkową oszczędność paliwa i niską emisję CO2 – dostarcza szczególnego poczucia więzi pomiędzy samochodem a kierowcą, przypominającego harmonię konia z jeźdźcem. Nasze zmodernizowane silniki SKYACTIV będą spełniać najnowsze normy Euro 6d i dzięki wprowadzonym nowym technologiom dotrzymają kroku wymagającym ograniczeniom emisji, bez utraty wydajności czy dynamiki jazdy.

Zmiana procedur i wprowadzenie cyklu WLTP odbędzie się etapami

WLTP weszło w życie 1 września 2017 w ramach nowych norm Euro 6c i 6d-Temp i będzie miało zastosowanie do wszystkich nowych, rejestrowanych pojazdów od 1 września 2018.

 

Do stycznia 2019 roku w dokumentach wszystkich nowych samochodów podawane będą wyłącznie dane cyklu WLTP.   




WLTP – Pytania i odpowiedzi

Czy testowe zużycie paliwa i poziom emisji CO2 dokładnie odzwierciedlają sposób, w jaki jeżdżę?

Jak w przypadku każdego testu, wyniki w laboratorium i dane z rzeczywistej eksploatacji pojazdu mogą być różne. Dane WLTP będą jednak znacznie bliższe wynikom osiąganym w codziennej jeździe niż pomiary dotychczasowego cyklu pomiarowego.

Czy łatwiej będzie zrozumieć, w jaki sposób wyposażenie samochodu wpływa na zużycie paliwa?

Tak. Dzięki WLTP kierowcy i właściciele będą mogli stwierdzić, w jaki sposób dobór felg i opon, alarmu, czujników parkowania, elektrycznej regulacji foteli i innych elementów wyposażenia dodatkowego może zmieniać parametry zużycia paliwa. Według dawnego cyklu NEDC procedurę testową przechodziła podstawowa wersja wyposażeniowa każdego modelu.