Do tej pory wszystkie nowe pojazdy w UE były przed wprowadzeniem do sprzedaży poddawane testom według procedur Nowego Europejskiego Cyklu Jazdy (NEDC). Od lat 80, kiedy powstały procedury cyklu NEDC, zmieniły się nie tylko samochody i stosowane w nich rozwiązania techniczne, ale także zmianie uległy warunki drogowe i nawyki kierowców. Stary cykl testowy nie oddawał rzeczywistych zachowań na drodze, bazując na ogólnych schematach.
Dzisiejsze samochody dysponują dodatkowymi elementami wyposażenia, jak napęd na cztery koła i klimatyzacja, które mogą podwyższać spalanie i emisję, czego nie uwzględniały procedury cyklu NEDC. Dlatego nie było zgodności pomiędzy zachowaniami testowanymi w warunkach laboratoryjnych a codzienną eksploatacją samochodu.
Nowy cykl WLTP jest dużym krokiem naprzód. Procedury opracowano tak, aby lepiej symulować jazdę w warunkach rzeczywistych, uwzględniając zmiany temperatury otoczenia, różne ciśnienie w ogumieniu i opory toczenia. Cykl WLTP trwa o 50% dłużej niż cykl NEDC (30 minut zamiast 20), podwaja długość odcinka testowego i zwiększa maksymalną i średnią prędkość testu.